7 tips voor het schrijven van alarmmeldingen

Expertartikelen | 1517 keer bekeken
7 tips voor het schrijven van alarmmeldingen

In iedere procesomgeving komt het voor: het proces loopt niet zoals het moet en er wordt een alarmmelding gegeven. Deze meldingen komen binnen bij de operator die vervolgens actie neemt. Maar heeft u er wel eens bij stil gestaan wát die operator aan meldingen krijgt? Zijn die zodanig duidelijk en te begrijpen dat de operator snel tot actie kan overgaan? 

Hierbij 7 tips voor het schrijven van alarmmeldingen voor DCS- en SCADA-systemen: 

1. Relevant voor de operator
Eén van de meest kritische onderdelen bij het schrijven van alarmmeldingen:      
denk als en ga uit van het perspectief van de operator.

          - Wat moet hij/zij weten?
          - Welke informatie of kennis hebben zij beschikbaar?

2. Beknopt
Operators hebben het druk. Maar wanneer het fout loopt en het aantal alarmen toeneemt, is het belangrijk dat alle triviale informatie al is verwijderd. Op die manier kunnen de operators hun aandacht richten op datgene wat belangrijk is.  Dat betekent dat operators alleen de informatie krijgen die zij echt nodig hebben om hun doelstelling te bereiken: niet meer en niet minder.

3.Consistent
Meldingen moeten consistent zijn en gebaseerd op een standaard, afgesproken terminologie en afkortingen die bekend zijn bij en gebruikt worden door operators. Er zijn bijvoorbeeld heel veel manieren om te melden dat een tank haar maximumgrens bereikt:

          1. Tank 1 nadert HH limiet
          2. Tank 1 nadert zijn HH limiet
          3. T1 nadert HH

Elk van deze meldingen gaat over hetzelfde maar de manier waarop die melding wordt overgebracht verschilt steeds. Wanneer in de verschillende omgevingen voor alarmmeldingen dezelfde bewoording, structuur en afkortingen worden gebruikt komt die de snelheid ten goede waarmee de operator de melding zal interpreteren.

4. Focus op resultaat
Iedere alarmmelding moet een actie van een operator tot gevolg hebben. Wanneer u dus alarmmeldingen schrijft of samenstelt, moet u de operator vertellen wat het probleem is. Daarna pas moet u proberen de operator naar de juiste actie te leiden.        

5. Eenvoudig leesbaar
Alarmmeldingen moeten in een duidelijk, goed gestructureerde, snelle en eenvoudig te lezen manier worden getoond. U wilt voorkomen dat een operator kostbare secondes verliest door slecht of gebrekkig taalgebruik van de alarmmelding.

6. Dubbele inhoud
Afhankelijk van het automatiseringsplatform zal het alarm dat aan de operator gepresenteerd wordt, de volgende informatie omvatten: datum- en tijdindicatie, tag-naam, ernst van de situatie en de alarmmelding zelf (onderwerp van het bericht). Voldoet het systeem aan ISA18.2 dan kan de operator eventueel dieper inzoomen op informatie, zoals aanwijzingen, responstijden, etc.

Bij het samenstellen van de alarmmeldingen moet worden voorkomen dat informatie die als eerder aan de operator is getoond, nog een keer wordt gepresenteerd. Op bepaalde HMI-systemen krijgt de operator altijd de tag-naam te zien. In dat geval moet de tag-naam niet in het bericht worden opgenomen om herhaling van dezelfde informatie te voorkomen.

7. Taal en terminologie van operator
Operators kennen hun procesomgeving tot in het kleinste detail maar wel vanuit het perspectief van operations. Het hoofddoel van alarmsystemen is het ondersteunen van de operator. Daarom is het van vitaal belang dat alarmen zodanig worden beschreven dat ze bij de taal, training en mentaliteit van een operator passen.

Veel engineers en managers houden vast aan de richtlijnen die ISA18.2 geeft zonder na te denken over de inhoud van de alarmmeldingen. Vaak wordt gedacht dat een eenvoudige alarmmeldingen niet belangrijk is. Maar voor een operator heeft een kleine verbetering in een alarmmelding een grote impact op zijn dagelijkse werk.

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws, producten en aanbiedingen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren