Een dagje in de marketingspeeltuin

Columns | 1032 keer bekeken
Een dagje in de marketingspeeltuin

Inbound marketing, zoekmachineoptimalisatie (SEO), social media, online leadgeneratie: we raken er niet over uitgepraat. Vorig jaar bezocht ik al eens op een vrijdag in mei een online marketing-bijeenkomst voor de proces- en verpakkingsindustrie. Jaarbeurs Digital organiseerde 30 oktober jongstleden opnieuw zo’n Online Friday-seminar. Deze keer was de locatie hun eigen inspirerende werkvloer in Utrecht. Het programma was nu afgestemd op de online marketing- en verkooptrends binnen de installatiewereld en elektrotechniek.

elke1.JPG

Einde van de push-marketing
Andere doelgroep, maar dezelfde boodschap. De technische B2B raakt er langzaam van doordrongen dat het tijdperk van de push-marketing ten einde is en klanten zelf bepalen wanneer ze welke informatie krijgen. Ik heb mijn column van vorig jaar over Online Friday nog eens nagelezen. En inderdaad, veel zaken die toen werden besproken, kwamen ook nu weer aan de orde. Neemt niet weg dat het een boeiende en leerzame dag was, én er werd anno 2015 wel getwitterd! Oké er waren opnieuw geen afspraken gemaakt over de te gebruiken hashtag, maar #onlinefriday lag natuurlijk erg voor de hand.

Kunstgras en skigondels
Naast een leerzame dag was het samen met mijn collega Sven Vlasman (onze online marketeer) vooral ook heel gezellig. We leken wel een stel kinderen in de speeltuin. Logisch, want wie wordt er nou niet vrolijk als je met je laptop in een skigondel kunt zitten, een potje kunt basketballen op een echt basketbalveld of kunt wegdromen bij de skyline van Utrecht? Dat kan dus allemaal op de etage van Jaarbeurs Digital in het Beatrix-gebouw. Als je niet beter wist, zou je denken dat je in een kantoor van Google ronddartelt. Kunstgras op de vloer, een rij tentjes waarin je gerust een dutje kon doen en Sven bezocht nog even de ouderwetse barbershop. Helaas had de kapper een dagje vrij.

Digitale landschap
Maar we waren daar natuurlijk niet alleen om het kind in onszelf te bevrijden. Nadat we een plekje hadden bemachtigd op de houten tribune (gelukkig met kussentjes) konden de plenaire sessies beginnen. Marco Derksen (o.a. Marketingfacts) nam ons bij de hand in het hedendaagse digitale landschap en inspirator Rob Verbrugge gaf een uniek kijkje in de toekomst van de installatie- en elektrotechniekbranche.

elek2.JPG

Powersessies
Na de lunch werd de groep opgedeeld en was het tijd voor de kort-maar-krachtige powersessies over o.a. content marketing, SEO, Adwords en social media. Tijdens deze sessies kwam de discussie goed op gang en konden we prima inhaken op elkaars vragen. Groot voordeel was natuurlijk dat we met B2B-marketeers onder elkaar waren. Opvallend om te horen dat we bij onze technische werkgevers toch vaak tegen dezelfde zaken aanlopen en  voor dezelfde uitdagingen staan.

Alleen al het kunnen sparren met vakgenoten maakt het de moeite waard om seminars zoals Online Friday af en toe te bezoeken. Ik hoop in ieder geval dat ik de volgende keer opnieuw op de gastenlijst sta.

Astrid van Ballegoy (@Astrid_HITMA)

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws, producten en aanbiedingen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren