"Ik doe niet aan sales"

Vorige week sprak ik met een ondernemer die vol trots verkondigde: “Ik doe niet aan sales”. 

Daar moest ik even om lachen, want als je niks verkoopt, heb je geen bedrijf. Maar hij verkoopt genoeg. Hij bedoelde dat hij al zijn klanten via-via binnenhaalt.

Geen advertenties, geen koude acquisitie, geen marketingplannen. 

Gewoon goed werk leveren, en wachten tot de klanten terugkomen. En hem aanraden bij anderen. Dat kan natuurlijk niet voor elke ondernemer, maar in zijn branche (software) zijn echt goede mensen schaars. En hij heeft ze. Dus vragen zijn klanten steeds meer van hem en zijn team. Hij hoeft dus niks aan 'traditionele' sales te doen om nieuwe opdrachten binnen te halen.

Ik denk dat veel technische ondernemers jaloers op hem zijn. 

Er zijn best veel ondernemers die houden van verkopen, maar er zijn er zeker zo veel die het liefst alleen maar met hun producten en diensten bezig zijn. En het verkopen liever aan een ander overlaten. Of hopen dat klanten ‘vanzelf’ naar ze toekomen. En dat kan ook.

Maar helemaal vanzelf komen klanten nooit. 

Om klant te worden, moet iemand op zijn minst weten dat je bestaat. En wat je te bieden hebt. En om ervoor te zorgen dat jouw potentiële klanten weten dat je er bent, zal je toch iets moeten doen. Ze bellen, folders versturen, ad-words campagnes opzetten, netwerken, adverteren. Mogelijkheden te over. Voor de ondernemers die verkopen een prachtig vak vinden geen probleem. Die kiezen er één of twee en gaan aan de slag. Maar wat als je niet in die categorie valt?

Je hoeft geen schreeuwerige of tijdrovende campagnes te gebruiken om klanten te werven. Het kan ook heel anders. 

De ondernemer die ik vorige week sprak, heeft natuurlijk wel een verkoopstrategie. Die is alleen 100% gebaseerd op de klanten die hij al heeft. Ik ken ook ondernemers die al hun (nieuwe) klanten werven via hun eigen netwerk. Of die één of twee goede doorverwijzers gebruiken om klanten te vinden.

Je kunt je verkoopstrategie helemaal baseren op je eigen expertise.

Je vakkennis strategisch inzetten om onder de aandacht van klanten te komen, in plaats van ‘traditionele’ marketing- en verkoopstrategieën. Dat kan om nieuwe klanten aan te trekken, maar ook om meer te verkopen aan de klanten die je al hebt.

Wil je weten hoe? Meld je dan nu aan voor het gratis webinar GIGA-Goed verdienen door je technische vakmanschap op 27 augustus. 

www.outdo.nl/go/webinar

Tijdens het webinar leer je 10 manieren waarop je jouw expertise kunt inzetten om je omzet te vergroten. We nodigen je van harte uit om erbij te zijn!

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws, producten en aanbiedingen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren