Innovate or die

Columns | 1215 keer bekeken
Innovate or die

Geschreven door: Sven Vlasman, Online Marketeer, HITMA Groep

Toen ik het telefoontje van Jaarbeurs Utrecht doorgeschakeld kreeg van mijn collega Astrid van Ballegoy was ik blij verrast. Ik mocht op uitnodiging van de Jaarbeurs Digital (waar HITMA Groep mee samenwerkt) het online business-to-business evenement van Emerce bezoeken waar Astrid vorig jaar als spreker aanwezig was.

Als beginnend online marketeer zijn deze evenementen van onschatbare waarde voor mijn persoonlijke ontwikkeling. Daarbij willen wij als marketingafdeling van HITMA Groep natuurlijk weten wat de ontwikkelingen en aandachtspunten zijn op online marketing-gebied en de lessons learned van andere spelers in het online B2B-veld. En zo ging ik samen met Casper Lucassen, van zusterbedrijf Aluglas, vol verwachtingen richting Maarssen voor mijn eerste online marketing evenement. 

Worst practices
Na het bijwonen van 7 sessies, en een uitgebreide lunch, ben ik heel wat informatie en ervaringen rijker. Wat ik zeer interessant en opvallend vond, is dat niet alleen de geslaagde online marketing trajecten werden besproken maar juist ook de minder geslaagde; de worst practices. De sprekers waren niet bang hun pijnpunten te bespreken. Dit zorgde voor herkenning bij het publiek en af en toe ook voor een gezonde dosis humor. 

Technische versus culturele transitie
Maurice van Veghel, IT directeur bij Sligro, begon over het belang van datagebruik en de bijbehorende cultuurverandering. Van ongestructureerde data-chaos naar heldere en gestructureerde informatie voor data-gedreven beslissingen en een hogere klanttevredenheid. De technische transitie van dit traject is gemakkelijker door te voeren dan de culturele transitie. Interne marketing is het toverwoord.

tweet1.jpg

Het internet zit vol
‘Het internet zit vol’. Deze woorden sprak Paul Everett, The Marketing Practice UK, uit aan het begin van zijn presentatie. Uiteraard moeten we dit niet te letterlijk nemen. Hij refereerde naar de infographics-hype en het schrijven van content, content en nog eens content. Zijn advies was niet alleen schrijven, maar ook actie ondernemen, “be memorable”!

tweet2.jpg

Digital first mentality
Van digitale marketing naar marketing in een digitale wereld. Ronald Velten, IBM, benadrukte in zijn presentatie dat de digitale wereld als uitgangspunt genomen moet worden, ook bij het vormen van een strategie. Online is de basis, “digital first”.

tweet3.jpg

Inbound marketing en earned media zorgen voor prettig klantcontact. Een strategie die we bij HITMA begrijpen en onder de knie hebben. Dit geeft ons de bevestiging dat we op de goede weg zijn en verder gaan met waar wij goed in zijn zodat we onze klanten nog beter van dienst kunnen zijn en kunnen blijven voorzien van de juiste informatie. Om het voor de klant nog prettiger te maken, zetten wij ook in op website-analyses voor continue verbetering aan deze digitale kenniscentra. Dit is nooit klaar, het is een evolutie. 

Interne marketing
Maar wij B2B-marketeers staan ook voor andere uitdagingen: interne marketing. Draagvlak creëren bij collega’s om veranderingen teweeg te brengen en ondersteuning te krijgen. Cultuurveranderingen zijn zeer lastig door te voeren en dat is begrijpelijk. Interne marketing is nodig om collega’s te overtuigen van de te bewandelen weg en een uniforme boodschap uit te stralen richting de buitenwereld. De marketingtools van interne marketing zijn meetings, data en klantonderzoek. Zoals Annie Scopel van Thule Group Canada meerdere malen benadrukte: “have meetings”. Stefan de Croon van WASCO besloot om face-to-face met klanten te praten over wensen en behoeften. Niet alleen om zijn online marketing strategie kracht bij te zetten en klanten echt te begrijpen, maar ook om intern een draagvlak te creëren en beslissingen te verantwoorden.

tweet4.jpg

Online marketing is een teamsport met drie sterspelers IT, Verkoop en Marketing. Marketing is de aanvoerder en aanjager van team HITMA. Een rol die wij graag op ons nemen.

Lessons learned
De laatste sessie was een samenvatting van deze enerverende dag: de lessons learned, waarbij de organisatie van het evenement ons (de klant) vroeg wat zij volgend jaar kunnen verbeteren of toe kunnen voegen aan het programma. Dit vond ik een zeer goede gedachtegang. Het benadrukt dat er één ding in de snelle online marketingwereld niet verandert: de klant staat altijd centraal.

Sven Vlasman (Twitter @VlasmanSven)

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws, producten en aanbiedingen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren