Marketing die werkt, voor complexe technische producten

Expertartikelen | 377 keer bekeken
Marketing die werkt, voor complexe technische producten

Zeker 80% van de gangbare marketingadviezen werken niet voor ondernemers met complexere producten dan een blikje cola of een pak wasmiddel. 

Massamarketing
De meeste adviezen over marketing zijn bedoeld om een zo groot mogelijk publiek te bereiken, terwijl dat in de techniek eigenlijk nooit je doel is. Als je een complex product verkoopt op een B2B markt, heb je geen behoefte aan massamarketing, maar aan precisiemarketing. 

Je bent succesvol als je precies de juiste mensen weet te bereiken, in plaats van zo veel mogelijk mensen. 

Twee zinnen
Marketingtips gaan er meestal vanuit dat je je product (en de voordelen ervan) in één of twee zinnen kunt uitleggen en dat je klanten in twee tellen kunnen besluiten om het te kopen. 

Voor de meeste technische producten is het helaas niet zo eenvoudig. Het is zo goed als onmogelijk om (bijvoorbeeld) een machine te verkopen met alleen maar goede marketing, daar is veel meer voor nodig. 

Gelukstreffers
Als je de standaard marketingadviezen toch opvolgt, kom je in het beste geval tot een paar gelukstreffers. In het slechtste geval blijf je maar geld en tijd besteden aan marketing, zonder enig zichtbaar resultaat.

Om klanten te bereiken in de juiste branche en dan ook nog eens degenen die de knopen doorhakken, is een heel andere aanpak nodig. Maar wat die aanpak dan wel is, daar hoor je maar weinig over.

Kansen laten lopen
Het levert te weinig op, dus doen veel ondernemers in de industrie en techniek nauwelijks aan marketing. Of ze doen het 'omdat het erbij hoort' en verwachten er heel weinig van. Terwijl er enorme kansen liggen als je marketing slim inzet. 

- Je verkoopt méér aan je bestaande klanten, zonder ze allemaal één voor één te bezoeken
- Je komt veel eenvoudiger aan tafel bij goede nieuwe klanten én met een beter verhaal
- Door goede marketing wordt de waarde van je producten en diensten glashelder voor je klanten, al voor je aan tafel zit
- Door je expertise en onderscheidende waarde in je marketing te laten zien, blijf je je concurrenten mijlenver voor

Presentatie 'Marketing die werkt'
Tijdens Industrial Processing geef ik iedere dag de presentatie 'Marketing die werkt' in het Processingsprofs Theater. Tijdens die presentatie (van 30 minuten) leer je: 

- Heel gericht te marketen op de beste klanten in jouw branche, zodat je moeiteloos bij ze aan tafel komt.
- Je technische expertise in te zetten in je marketing, zodat je niet meer (alleen) op prijs hoeft te concurreren.
- Een unieke marketingstrategie te kiezen die je al in een uur per week kunt uitvoeren, zodat je stap voor stap jouw 'marketingmachine' gaat opbouwen. 

Tot op de beurs!

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws, producten en aanbiedingen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren