Virtual reality is werkelijkheid

Expertartikelen | 1283 keer bekeken
Virtual reality is werkelijkheid

Tim Nijland is als marketingprofessional en kenner van virtual reality (vr) werkzaam voor VR Expert. Hij dicht de Oculus Rift – de spectaculaire vr-bril waarvan begin volgend jaar de consumentenversie beschikbaar komt – een grote toekomst toe. Ook voor bedrijven in de procesindustrie opent vr de deur naar nieuwe bedrijfstoepassingen. Een gesprek.

Wat maakt jou een expert in virtual reality?
“Ik heb een achtergrond in de marketing en ben – ongeveer drie jaar geleden - uit hobby en interesse in games(technologie) de wereld van vr ingerold. In die tijd onderhield ik ook een blog over de Oculus Rift, die toen nog in ontwikkeling was. Dit jaar zie ik de belangstelling voor vr exploderen. Ook veel bedrijven en organisaties vragen zich af of het iets voor hen is, of vr op een of andere manier in het bedrijfsproces is toe te passen.”

Om wat voor bedrijven gaat het dan?
“Uiteenlopende bedrijven, van autobedrijven tot medische bedrijven. Maar ook proces-industriële ondernemingen. De vr-toepassingen die ze zoeken, zijn branche-specifiek. De behoefte van een autobedrijf ligt ergens natuurlijk anders dan die van een ziekenhuis. In de meer technische sector zien we vooral bedrijven die hun producten en ontwerpen willen visualiseren en ‘tastbaar’ maken voor de klant.”

avatar1-1024x683.jpg

Voor een goed begrip: wat verstaan we onder vr en hoe past de Oculus Rift daarin?
“Met vr doelen we op een door de audiovisuele omgeving die de menselijke zintuigen prikkelt, al dan niet computer gegenereerd. Eigenlijk is vr het visualiseren van gegevens en omgevingen, het fysiek maken van nauwelijks tastbare dingen. De Oculus Rift –waarvan begin volgend de consumentenversie, Versie I, verschijnt - is een grote bril, of meer masker dat je opzet en het mogelijk maakt die vr-omgeving binnen te treden.

We onderscheiden drie types vr-hardware: consoles (games), de desktop-vr en de mobiele vr. Bij een desktop moet je aan een pc denken. Daarop werkt dus de Oculus Rift, maar ook vergelijkbare brillen als de HTC Vive en de Razer OSVR. Bij mobiele vr zijn er mobiele apparaten in het spel, zoals een smartphone of tablet en waarop een bril. Een bekende vr-bril is de Samsung Gear VR is, maar ook de Google Cardboard, een kartonnen vr-bril. Nee, Google Glass is wat anders. Dat is augmented reality (ar), ofwel een fysieke wereld met daaroverheen een extra, digitale laag met bijvoorbeeld data. Ar zie je weleens in film met Amerikaanse soldaten.”

rijsimulatie-1024x643.jpg

En waarom stem jij op de Oculus Rift?
“Ik stem niet specifiek op de Rift, maar dit is wel partij die virtual reality nieuwe leven inblies. Zij willen vr toegankelijk maken voor de massa en de techniek de woonkamer in brengen. Zij zijn de katalysator met een product dat lang in ontwikkeling is en een grote achterban heeft. Andere partijen, zoals de HTC, hebben ook een fantastisch product. Het is dus niet het product wat Oculus bijzonder maakt, maar meer de stappen die de makers ervan nemen om vr mainstream te maken. Zij zijn pioniers.”

Noem eens een voorbeeld van een zakelijke toepassingen van vr in combinatie met de Oculus Rift.
“Noem een branche en ik noem een toepassing. Wij gaan mogelijk voor een bedrijf in tank- en blusinstallaties een virtueel tankstation ontwerpen. Klanten lopen dat ‘tankstation’ binnen en ontvangen informatie over producten en diensten. Ook ben ik betrokken geweest bij het maken van een virtueel olieplatform voor trainingsdoeleinden en simulaties. Werknemers kunnen dan bijvoorbeeld leren wat ze tijdens een calamiteit moeten doen en waar ze heen moeten lopen. Zoiets wil je niet op het echte platform oefenen, want daarvoor moet zo’n platform afsluiten en dat kost handenvol geld. Maar je kan ook meer eenvoudigere dingen visualiseren. Een complexe 2D-tekening is natuurlijk veel beter te bestuderen in een virtuele wereld. Dan geef je iemand een controller in zijn hand en dan zeg je: ‘Ga de tekening maar binnen en kijk maar eens om je heen.’”

Ik noem een branche: de procesindustrie.
Ik zie een soort controlesysteem, waarmee je met een vr-bril de processen in de fabriek – die aan de andere kant van de wereld kan staan - tot in de kleinste detail in de gaten houdt. Telepresence heet dat, over een afstand aanwezig zijn en acties kunnen uitvoeren. Iemand in China kan de machine in Nederland aansturen in vr en om zich heen kijken met bijvoorbeeld een 360-gradencamera. Een andere toepassing die ik zie, is in de verkoop. Zoals ik al zei: vr stelt je in staat om statische tekeningen te tonen als een interactief ontwerp in virtuele werkelijkheid. Het verkopen van iets zichtbaars of zelfs tastbaars is een stuk eenvoudiger dan een 2D-tekening. Daarnaast is training en simulatie erg handig. Het leren besturen van complexe machines kan veilig en goedkoop in een virtuele omgeving. De leraar kan aan de andere kant van de wereld zitten en instructies geven over een nieuwe machine zonder zijn kantoor te verlaten.”

HUG-VR-ROBOT-1024x643.jpg

Hoe groot wordt vr?
“Heel groot. Vr is een techniek die de wereld gaat veranderen, net zoals internet dat heeft gedaan. En niet alleen voor consumenten, ook voor het bedrijfsleven. Alle ontwikkelingen wijzen in die richting. Omdat er meer content (door ontwikkelaars) en hardware (dus apparatuur) beschikbaar komt, wordt het ontdekken van virtuele werelden steeds toegankelijker, eenvoudiger en goedkoper. Vergeet niet dat de techniek achter vr eigenlijk al oud is en vr-brillen bestaan ook al even. Maar pas nu zijn de technieken beter en betaalbaarder, en dus trekt de belangstelling aan. In begin zag je vooral entertainment-toepassingen – lees games - , maar dat verschuift nu ook naar de zakelijke markt, dus ook naar de procesindustrie.”

Wilt u meer informatie? Kijk dan ook eens op de website: http://www.vr-expert.nl/

Wist u dat u met Virtual Reality ook uw bedrijfsoplossingen en -machines perfect aan uw klant kunt uitleggen? Doe hier de Quick Scan en kijk of Virtual Reality iets voor uw bedrijf is.

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws, producten en aanbiedingen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren