5 trends in verpakkingen

26.04.2016 | Trends | 893 keer bekeken
5 trends in verpakkingen

2016 zou wel eens de boeken in kunnen gaan als start van een nieuwe verpakkingstijdperk. Kenmerkende drijfveren daarvoor zijn innovatie en technologie waarmee gepersonaliseerde en gedifferentieerde verpakkingsproducten mogelijk worden.

Verpakkingstrends gaan verder dan eenvoudige doosjes, blisters of tasjes. Er is een duidelijke trend naar kleinere en duurzame verpakkingen. En de technologie van nu maakt dergelijke verpakkingen mogelijk.

We verzamelden de vijf belangrijkste trends en brachten ze samen:

  1. Digitaal neemt een vlucht. De snelle technologische ontwikkelingen brengen interactieve verpakkingen binnen handbereik. Verpakkingen die daadwerkelijk waarde toevoegen en inspelen op de veranderende verwachtingen van de consument. Deze trend zal in 2016 een versnelling te zien geven waardoor zelfs kleinere bedrijven kennis kunnen maken met de digitale verpakkingswereld.
  2. Schone verpakkingen. Duurzaamheid blijft een belangrijke factor bij de productie van verpakkingen. Nu de recyclebaarheid van verpakkingen eigenlijk gemeengoed begint te worden, wordt er van bedrijven net even iets meer verwacht. Probleem bij dergelijke milieuvriendelijke opties is de geringe bereidheid van de consument om iets meer te betalen voor duurzaamheid.
  3. Het concept ‘schoon’ kan ook naar het ontwerp van verpakkingen worden vertaald. De trend hier duidt op een toenemende voorkeur voor eenvoudige minimalistische ontwerpen.
  4. Formaat telt. Nu de merkloyaliteit minder is geworden, wordt het voor de eigenaren van die merken nog belangrijker om het formaat van de verpakking nauwkeurig af te stemmen op de wensten en eigen van uiteenlopende klanten. Zo moet naast het gezinspak steeds vaker ook een verpakking voor singles of samenwoners worden ontwikkeld. Om die differentiatie in een concurrerende markt mogelijk te (blijven) maken, is een grote hoeveelheid marktonderzoek noodzakelijk.
  5. On-the-go verpakking. Marktkennis blijft van onschatbare waarde en met de toenemende consumenteneisen wordt de flexibiliteit van de productie steeds belangrijker – zeker als het om ontwerp en formaten gaat. Aan klantwensen kan worden voldaan door het aanbieden van een passende verpakking. Gemak en toegankelijkheid zijn hierbij doorslaggevend waarbij wel in de gaten moet worden gehouden dat het gekozen materiaal ook daadwerkelijk bij de merkidentiteit past. 
Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws, producten en aanbiedingen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (1)

Reageren
  • 10.05.2016 - 13:57 uur | H J Smeenge

    De produktie van papier en karton is wel heel energie verslindend