Drie belangrijke trends in industriële IT

16.07.2015 | Trends | 850 keer bekeken
Drie belangrijke trends in industriële IT

Naarmate de snelheid, variëteit en hoeveelheid aan informatie groter wordt, neemt de ‘verwevenheid’ van de industriële wereld verder toe. Steeds vaker en gemakkelijker worden gegevens uit de procesomgeving leidend voor de manier waarop het bedrijf zaken doet. Hieronder vind u drie trends die van invloed zijn:

1. Industriële Internet of Things
Met de steeds natuurlijkere samenwerking tussen bedrijven, wordt het Internet of Things (IoT) een bepalende factor voor de automatisering en het beheer van industriële productiebedrijven. Die ontwikkeling wordt nog eens versneld door de komst van systemen die gekoppeld (kunnen) zijn aan de internet- en cloudomgeving en waarmee het beheer van het machinepark beter kan worden voorspeld. Een verbetering van de bedrijfsperformance komt met industriële IoT binnen handbereik wanneer ook op afstand en/of periodiek een koppeling kan worden gelegd met de procesomgeving. Daarbij gaan de mogelijkheden van IoT aanzienlijk verder dan het realiseren van nieuwe of differentiëren van bestaande producten en diensten. 

Voor dergelijke industriële IoT zijn vier elementen noodzakelijk:

  • intelligente apparatuur en machines met sensoren, processoren, geheugen en communicatiemogelijkheid
  • data- en communicatie-infrastructuur
  • software 
  • medewerkers en bedrijven

2. Big Data
Industriële Big Data bestaat uit software waarmee de gedetailleerde gegevens uit processen worden omgezet in kennis. Big Data is van doorslaggevend belang in het besluitvormingsproces; analytische, mobiele en andere technologie is zelfs niet zonder deze data mogelijk. Met geavanceerde analytische software kunnen gebruikers altijd en overal Big Data verzamelen en op basis van analyse en berekening sneller besluiten nemen. 

3. Mobiliteit
Smartphones en tablets zijn de gewoonste zaak van de wereld waardoor ook in de industriële wereld in no-time de meest recente informatie beschikbaar is. De informatie en toepassingen variëren afhankelijk van de rol die iemand binnen het bedrijf heeft. Een onderhoudsmedewerker is gebaat bij een werkopdracht, reparatie-instructies en reservedelen, terwijl een operator real-time inzicht wil hebben in de gegevens van zijn productieproces. Daarbij draait het er steeds om de juiste informatie op het juiste moment bij de juiste persoon te krijgen.

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws, producten en aanbiedingen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren