Ook Champagne aan het Internet of Things

14.09.2015 | Branchenieuws | 750 keer bekeken
Ook Champagne aan het Internet of Things

Toen Georges Hermann Mumm in 1840 de eerste schreden in het Champagnevak zette, vermoedde hij niet dat ook zijn product anno 2015 niet aan het Internet of Things kan ontkomen. Een trend die in andere delen van de dranken- en voedingsmiddelenindustrie een vervolg krijgt ?

Het Franse champagnemerk Mumm lanceerde een interactieve champagnefles. Een RFID-chip koppelt de fles Champagne aan de club waar hij wordt geschonken, terwijl een sensor in de kurk een signaal stuurt wanneer de fles wordt geopend. Zodra de kurk van de fles plopt, draaien de spotlights naar de tafel waar de fles wordt geopend en beleeft de gebruiker een ervaring die alle zintuigen prikkelt en het gevoel van de ‘Champagne-beleving’ nog eens versterkt.

Het is niet de eerste keer dat moederbedrijf Pernod Ricard zich aan de digitale ontwikkelingen waagt. Ook in China zijn reeds interactieve cognacflessen van het merk Martell in de handel. De reden daarvoor is anders: in China moet de connectiviteit garanderen dat de fles van Martell afkomstig is en niet een ‘nepper’ is. 

Ook de Vessyl is een aardige voorbeeld van IoT in de wereld van drankjes. Deze drinkbeker houdt automatisch bij wat en hoeveel je drinkt en toont dit op de zijkant van de beker. Een beker om de hoeveelheid en samenstelling van je vochtinname nauwkeurig in balans te houden.

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws, producten en aanbiedingen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren